woensdag 17 september 2014

* Andenne

En we zijn vertrokken zie !


Vandaag ben ik gaan stappen in de Ardennen met de Ronny en zijnen hond de Catsjoe. De trein genomen tot in Andenne. Van daar uit dan een toerke uitgestippeld naar het natuurreservaat in Sclaigneaux en verder via de boorden van de Maas tot in Namen.

In dat reservaat van Sclaigneaux staan er enkele mooie panoramapunten. 't Was op één van die punten dat de Catsjoe ne kerel in 't oog kreeg die volgens hondenbegrippen nogal raar deed.

Ik had me op een bankske neergeploft met een goed glazeke wijn en in de verte zat die kerel gebukt met zijn fototoestel grassprietjes te trekken. Dan stond hij weer op om 20 meter verder weer hetzelfde te doen. Nen hele tijd ging dat zo door en de Catsjoe hield dat nauwlettend in't oog. Op een bepaald kwam hij naar ons toe ! 'Regarde !!!' riep hij uit en hij toonde in zijne pol een rups van ... naar zijne uitleg een rups van de vlinder die ze daar in Wallonië "La Belle Dame" noemen. "Regarde comme elle grande cette chenille !!!" Ik dacht dat hij bijna de lucht in ging. Tja, die man amuseerde zich rot met het zoeken naar rupsen. Toch was het een toffe kerel die ons waarschuwde dat het terrein vol giftige stoffen zat. Dat we goed moesten opletten dat de hond geen bessen opat omdat de grond nooit gesaneerd werd en vol zat met zware metalen afkomstig van een zinkfabriek. Dat noemen ze dan een natuurreservaat begot.

In de afdaling naar de maasvallei ben ik bergaf uitgegleden en een 5 tal meter naar beneden gedonderd, gerezen in feite want ik mag niet overdrijven. Gelukkig was er vlakbij een beekje waarin ik me wat kon wassen. De Catsjoe heeft er dankbaar van gebruik gemaakt om tegelijkertijd een baddeke te nemen.

En 't was warm. wat een sjiek weer zeg ! Daar moesten een paar Leffe's voor wat verkoeling zorgen. Dus heb ik dat ook maar gedaan. In Namen dan nog een volksfrietkot opgezocht waar de Catsjoe gratis voor niks nen boelet kreeg. Stillekes naar het station in Namen gewandeld om terug naar huis te geraken. 't Was nen toffen dag. Ik krijg er weer helemaal goesting in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats een reactie als je wil.