zondag 8 mei 2016

De Vulkanenroute in de Puy en Velay


't Kriebelt weeral en dan moet je er op uit trekken. De laatste dagen is er van stappen niet veel in huis gekomen en dan beginnen de zenuwen een beetje parten te spelen. Een potje stappen is dan de ideale remedie. Even geen tijd voor gehad want de nodige voorjaarsjobkes in mijnen hof eisten wat aandacht. Ondertussen behoort dat tot het verleden.
Alles is in orde dus vooraleer het lang afstandswandelingetje in La Douce France kon aangepakt worden.
Verleden week vrijdag is den Hugo vertrokken naar Rome. Ik, den Angelo en de Marc zijn hem gaan uitwaaien. Op het cultureel centrum in Temse werd het startschot gegeven. Sobere start deze keer in vergelijking met zijn vertrek naar Santiago verleden jaar. Erg officieel ook in de aanwezigheid van de één of andere schepen, 't kan ook de burgemeester geweest zijn want in dorpspolitiek ben ik helemaal niet thuis. Soit, daar in dat cultureel centrum werd zijn eerste stempel gezet in het boekje van de via Francigena. Ook de pers was aanwezig en m'n buurvrouw vertelde me later dat we op TV waren verschenen. Het weer was niet zo denderend maar dat deerde den Hugo niet en rond 10 uur zette hij zijn eerste Francigeense passen richting Zuiden. Ik dacht nog even onderweg een blik van hem op te vangen op de brug van Temse maar klaarblijkelijk ging hij richting Tielrode uit om daar de overzet te nemen. Ik heb hem dus gemist.


Goed, hij is nu gezond en wel onderweg en het schiet goed op. Hij zit zelfs al voor op zijn schema en deze morgen las ik op zijn blog dat hij al in Reims zit. Morgen ga ik ook die richting uit en zoek hem onderweg even op. Zojuist een smske gestuurd om hem er aan te laten herinneren en met de vraag of hij niet het één of 't ander nodig heeft. Op zo'n pelgrimstocht raak je al vlug alle voeling met uur en tijd kwijt. Ik hoop hem niet voorbij te rijden.
Vandaag wordt de rugzak gepakt. Een hele bedoening en het rare is dat het telkens precies is of je voor de eerste keer vertrekt. Wat neem ik mee ? Wat mag ik niet vergeten ? Nu, een briefje ligt klaar om te noteren wat er nog allemaal meemoet.



Om in de Puy en Velay te geraken moet je toch al vlug van hieruit een kleine 1000km bollen. Morgenvroeg rond 6 uur pik ik den Angelo ten huize op en zetten we koers richting Reims. Daar zoeken we den Hugo op en daarna rijden we op het gemakske naar Selongey iets voor Dijon. Tentje opzetten en wat kokerellen. Den Angelo zou spaghetti maken. Overmorgen trekken we dan verder naar de Puy. Op de Camping Municipal heb een plaatsje gereserveerd om mijn grote tent te zetten. Dat wordt de uitvalsbasis. Ik laat daar ook mijn karretje achter. Woensdag breng ik een bezoekje aan Arlette, mijn pelgrimsvriendin die enkele weken de pelgrimsgite in Le Puy zal beheren. Mogelijk blijven we van woensdag op donderdag in de gite overnachten om donderdag op de vulkanenroute te starten. In tegenwijzerzin trekken we rond de Puy, goed voor een paar 100 kilometertjes stapplezier. Met het Pinksterweekeinde zou het wel eens een probleem kunnen zijn om een overnachting te vinden. Veiligheidshalve heb ik dan maar enkele gites de randonneurs aangeschreven rond Montbonnet. 
Dit bij gebrek aan campings daar in de geburen. Van enkele gites kreeg ik al antwoord dat ze al volzet waren. We zien wel, en desnoods kan je in Frankrijk wildkamperen. Daar geldt nog altijd La loi des Gitans. Deze wet laat je toe om vrijuit 24 uur op een plaats te verblijven. Ik hoop een beetje op wat treffelijk weer maar de verwachtingen voorspellen iets anders. Het wordt weer kouder en waarschijnlijk gaat het regenen. Op een hoogte van rond de 1000 meter wordt je dat wel gewaar. maar, it's part of the fun !
Ik ga inpakken nu ... Oeps briefke invullen... bbq stelletje niet vergeten voor dinsdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats een reactie als je wil.