zaterdag 13 augustus 2016

Op stap met Greet in Herselt

Alweer is het een tijdje geleden dat ik de Zotte 50 van Gheel heb gestapt. De tijd staat immers niet stil. Voor mij was zo een massa-event volledig onbekend terrein. Een serieuze afstand die ik samen met Greet, m'n ex-collega heb gestapt. Het was leuk maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar een wandelsport zonder dat competitieve kadertje. Greet stuurde me een mailtje. "Geen zin om samen 25 km te stappen in Herselt ?". Tuurlijk, zoiets ga ik niet uit de weg. 
Een 5-daags vakantieprogramma 'Herselt beweegt & amuseert' wordt er jaarlijks georganiseerd door het gemeentebestuur. Seniorendag, jogging, muziekoptredens, kermis, jeugdanimatie, sportkwis, vrijwilligersviering en noem maar, het kwam tussen 9 en 13 augustus daar in Herselt allemaal aan bod. De Herentalse wandelclub had er voor zaterdag een schitterende luswandeling uitgetekend. 10 uur en in de grote tent stond Greet me al op te wachten. Een lus van 25 km hadden we in gedachten.


Ongeveer 1400 ha van Herselt bestaat uit beboste oppervlakte. Dit is ongeveer 1/4 van de totale oppervlakte. Herselt omvat dan ook verschillende grote bosrijke gebieden, Hertberg, Varenbroek, Helschot en de Langdonken. Je kan er uren en uren wandelplezier plannen.  
Ik had er zin in. Greet had me al ingeschreven dus we konden meteen vertrekken. Goed weer ook dus alles zat in de haak. En de sfeer was er meteen. Na amper 2 km al een stop in café 'Den Hulst', een kroeg met meer dan 300 soorten bier. Een Gouden Carolus was nu wel niet het typische streekbier maar die smaakte toch voortreffelijk. Veel gebabbeld onderweg. Over kroost en gezin, het werk, over gelezen boeken vertellen, wat spiritueel geprakkizeer, bokes eten onderweg in een voetbalkantine, de bossen ruiken, boswegeltjes, frisse weidegronden, het bracht me in stemming. En dit alles op het duizendste gemakske. De kilometers vlogen voorbij. Een beetje voor het einde lag er nog een mooie stop op de weg. De kapittelhoeve. We liepen daar naast de Herseltse wijnvelden. In de kapittelhoeve kan je er de streekwijnen gaan proeven. Je houdt het niet voor mogelijk maar dat zijn zondermeer topwijnen die je daar opgediend krijgt. Je hebt er de keuze uit een 12-tal cépages. Zelfs een gewürztraminer voor de zoetebekken staat er op de kaart. Pure kwaliteit uit onze eigen bodem. Als je daartoe de kans krijgt mag je een bezoekje aan deze kapittelhoeve zeker niet links laten leggen.
't Zat er weeral op. Eindstop was het cafeetje 'De Goede Vrijdag' voor een colaatje en om even Danny, Greet haar partner, op te wachten. Die was de bewegwijzering gaan aanbrengen voor de fietstocht op zondag. Greet kieperde er een trippel binnen en den Danny een donkere Bink. Jongens toch ... zoek het maar eens op ... Nous les Belges, nous vivons dans le Pays de Cocagne.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats een reactie als je wil.