woensdag 15 mei 2019

* De Caminho Portugués van 17 april tot 2 mei '19

Even hebben m'n schrijfsels stilgelegen want ik was aan het pelgrimmeren van Portugal naar Spanje. M'n 3de Camino heb ik dan ook kunnen afsluiten. 
Met deze blogpost verwees ik m'n Caminho Portugués naar het rijk der nevelen : Caminho Portugués - Ultreia

Wat ik in deze post wil vermelden is de epiloog van Els, m'n soulmate waarmee ik een CAT heb gelopen en zij gefietst. Een Camino Apart Together, haar woorden zijn dit. Zij vertrok met de fiets in Alicante en ik in Porto. Vanaf Porto en Alicante was het Apart. In Santiago werd het dan Together. Ik vloog vervolgens naar huis en Els fietste nog verder door naar Madrid vanwaar ze ook naar huis zou keren. Prachtige samenzijn met m'n soulmate .... Ik geef hier haar epiloog weer die ze plaatste op Polar Steps. Het lijkt eerder een dankhulde. Polar Steps is het geweldige app'je voor globentrotters, reizigers en iedereen die zijn of haar reisavonturen wil delen met vrienden en kennissen. 

A soulmate is someone you carry with you for ever. 



Voor de goede verstaanders, Jochem is hare rosse kater 😏.

Eerst is Jochem aan de beurt geweest en nu dan mijn laatste step. Wat een weken hebben we achter de rug. Een zeer intensieve tijd waarin we vol hebben aangestaan. Veel extremen op allerlei gebied. Ook veel pech. Zonder zowel Jan als Fiets had dit nooit gerealiseerd geweest. Jan is zelfs van Fiets gaan houden. Het blijft weliswaar voor hem de koude kant, maar toch! Jan fietst zelf helemaal niet, maar wat ik fiets, doet hij wandelend en andersom. 

Het begon vorig jaar toen ik zag dat er een route is die van Alicante naar Santiago loopt. Oh, dat lijkt me wel eens leuk om te doen. Dwars door Spanje van rechts onder naar links boven. Ik ben toen gaan zoeken naar routeboekjes hiervan, maar die bestaan niet. Na verder zoeken kwam ik wel een GPX bestand tegen. Maar enkel naar Santiago vond ik te kort en heen en weer rijden zou met weinig informatie te krap zijn in een maand. Ik koos er daarom voor om daarna de Camino de Madrid op te pakken. Uiteindelijk heeft Jan van een grof GPX bestand een prachtig offline document gemaakt, waarin we op de km nauwkeurig wisten waar we in principe konden overnachten. De hele route heeft hij ook verdeeld in 23 etappes met bijbehorende grove hoogte profielen. In de praktijk kwamen we ondanks die profielen toch nog vaak voor verrassingen te staan, maar we hadden wat en beter wat dan niets. Jan is hier uren/dagen/weken mee bezig geweest. Het viel hem tegen, zoveel werk dat het was. Maar het heeft een onvergetelijke ervaring opgeleverd. 

Zonder Jan geen mooie trip, maar zonder Fiets had ik ook nergens geweest. Ik heb Fiets, zeker in het begin, graag met solutie achter het behang willen plakken, maar hij heeft ons toch maar door Spanje gebracht, over soms verschrikkelijk terrein. Dan het volgende onmisbare: Mijn GPS. Het GPX bestand staat op mijn GPS (met alle mogelijke slaapplaatsen op 10 m nauwkeurig) en we hoefden alleen maar het roze lijntje te volgen en dan zouden we komen waar we moesten komen. Ik heb daarom heel vaak tegen het verkeer in gefietst. Het lijntje zei het, dus deed ik het. Bij rotondes is dat niet verstandig, maar we konden het niet laten om het toch te doen als het rustig was. Het geeft dan net dat heerlijke gevoel alsof je aan het rolschaatsen bent op de A16 op autoloze zondag (wel lang geleden). 

Dan hebben we Bas Idsinga die, zonder dat hij het weet, ook een hele belangrijke schakel is geweest in het plezier van deze vakantie. Hij heeft namelijk de Polarsteps bij Jan en Ronny geïntroduceerd. Er kwamen volgers (6 stuks) Dank jullie wel allemaal. We zijn 1875 km verder, we hebben genoten van deze onvergetelijke weken. Hierdoor werd ik gemotiveerd om iedere dag een stukje te schrijven en af en toe een foto te maken. We eindigen met 18 volgers in de vorm van reageerders, likers en lezers. 
Wat geweldig om dit samenspel en de mentale verbondenheid zo te mogen ervaren. Maar zoals jullie ondertussen weten, is er natuurlijk 1 volger die in dit hele gebeuren de belangrijkste schakel is en dat is Jan. Mocht je niet meer waarom, dan moet je gewoon deze step opnieuw lezen. 

Dankjewel Els 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats een reactie als je wil.